پرش به محتوا

آموزش و کاربرد استفاده IOC container در Laravel

امروز بحث رو اندکی تخصصی تر میکنیم و میریم سمت container قدرتمند لاراول. یکی از مشخصه هایی که لاراول رو از سایر فریمورک های PHP جدا میکنه ، همین IOC هست. Dependency injection  یا DI یا تزریق نیازمندیها یک موضوع مهم در همه زبانهای شئ گراست. اینکه شما سایر کلاسها رو در کلاس خودتون استفاده کنید خیلی مهمه.

اما IOC کانتینر چیست؟

برای اینکه از یک کلاس در کدمون استفاده کنیم باید از اون نمونه بگیریم. یه چیزی مثل کد زیر :

$myInstance = new MyClass();

$myInstance->method();

حتما بارها شده که مقدار Request $request رو بعنوان ورودی به یک تابع در کنترلر میفرستید. سوالی که پیش میاد اینه که بدون نمونه گرفتن از کلاس Request چطور PHP اونو میشناسه؟ اینجاست که کاربرد IOC مشخص میشه. لاراول با کانتینرش شرایطی رو مهیا کرده که شما به راحتی با آبجکت ها کار کنید و ازشون نمونه بگیرید. لاراول وقتی کدی مثل FOO $foo رو میبینه دنبال کلاس FOO میگرده که از اون نمونه بگیره به شرطی که کلاس FOO به کانتینر معرفی شده باشه قبلا. این خیلی خوبه. شما بدون اینکه از کلاس نمونه بگیرید نمونه گرفته میشه. بعضی وقتا پیش میاد که شما میخواید یک ریپازیتوری بنویسید که دیگران هم بتونن ازش استفاده کنن. اینجا نیاز هست که کلاس خودتون رو به لاراول برای نمونه گیری معرفی کنید و شما باید بصورت دستی کلاس رو به IOC بچسبونید یا به اصطلاح bind کنید.

نحوه ی bind یک کلاس به IOC در لاراول

ساده ترین روش بایند کردن کلاس به ioc استفاده از فساد App هست که باهاش میتونید هر جایی در برنامه یه کلاس رو به کانتینر بایند کنید. (هر چند بهترین جا برای بایند کردن استفاده از service provider ها هست)

App::bind('Hamid\Repositories\User\UserRepository', function($app)
{
    return new EloquentUserRepository( new User );
});

در کد بالا EloquentUserRepository رو چسبوندیم به کانتینر و از این به بعد لاراول کلاس EloquentUserRepository رو میشناسه همه جا و resolve اش میکنه.

حتما در مورد فساد ها در لاراول اطلاعاتی دارید. همه ی کلاسهایی که در فساد ها ازشون استفاده میکنیم قبلا به کانتینر بایند شدن. مثلا در زیر بخشی فایل Illuminate/Support/Facades/Auth.php رو میبینید که مربوط به فساد Auth هست که هر روز ازش استفاده میکنیم:

class Auth extends Facade
{
    /**
     * Get the registered name of the component.
     *
     * @return string
     */
    protected static function getFacadeAccessor()
    {
        return 'auth';
    }

همونطور که میبینید متد استاتیک getFacadeAccessor داره یه رشته رو برمیگردونه که در فایل Illuminate/Auth/AuthServiceProvider.php بصورت زیر به کانتینر بایند شده:

$this->app->singleton('auth', function ($app) {
     return new AuthManager($app);
});

5 دیدگاه دربارهٔ «آموزش و کاربرد استفاده IOC container در Laravel»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *