پرش به محتوا

یک ربات ساده تلگرام با لاراول

امروز میخوام یه اطلاعات کلی در مورد ربات تلگرام و یه ربات ساده با تلگرام رو بهتون بگم. تلگرام یه api داره که میتونید یه ربات بر اساس همین api بنویسید و به رباتتون بگید که در حالتهای مختلف چیکارا بکنه. ربات در اصل اون پشت به سرور شما وصله و در نتیجه شما هر دستوری رو میتونید به ربات بگید و ربات دستور رو به سرور ارسال کنه و جواب رو برگردونه…

تصور غلط در مورد ربات تلگرام

یه سری از افراد چون به اسم ربات میرسن، فکر میکنن که ربات دستش برای همه چیز بازه و من خیلی ها رو دیدم که رباتی میخوان که یک خواسته نامعقول رو انجام بده. ربات با api تلگرام کار میکنه و هر درخواستی که توی api تلگرام وجود داره رو میشه با ربات صادر کرد و نه بیشتر. برای اطلاعات بیشتر میتونید به مستندات تلگرام در مورد ربات تلگرام مراجعه کنید.

ساخت یک ربات خام در تلگرام

عملیات ساخت ربات تلگرام خودش از طریق یه ربات انجام میشه، بات فادر اسم رباتی هست که این کار رو انجام میده و برای دیدن اون میتونید به این آیدی مراجعه کنید : @BotFather، نحوه ساخت ربات با botfather خیلی مشخصه و نیازی به توضیح نیست. بعد از ساخت ربات یه توکن به ربات تعلق میگیره و از این به بعد این توکن بعنوان شناسه ربات شما استفاده میشه. توکن شما یه چیزی شبیه ۱۲۳۴۵۶:ABC-DEF1234ghIkl-zyx57W2v1u123ew11 هست که توی این نوشته به اختصار از <token>  برای نشون دادنش استفاده میکنیم.

نحوه ی اهراز هویت ربات توسط تلگرام

همه درخواست های شما به آدرس زیر ارسال خواهد شد :

https://api.telegram.org/bot<token>/METHOD_NAME

که METHOD_NAME  نام متدی هست که قراره در هر درخواست ازش استفاده کنید.

شما میتونید با هر زبان سمت سروری بک اند رباتتون رو بنویسید. برای اینکه درخواست هایی که از طریق کاربران ربات به ربات ارسال شدن رو دریافت کنید دو روش دارید:

  1. دریافت آپدیت ها با ارسال لحظه ای درخواست از طرف شما
  2. تنظیم وب هوک برای دریافت آپدیت بدون ارسال درخواست لحظه ای

در روش اول شما به صورت بروت فورس هر چند لحظه یکبار درخواست ارسال میکنید و پیام های جدیدی ک اومدن رو دریافت میکنید ولی در روش دوم یه وب هوک تنظیم میکنید و هرلحظه که پیامی به ربات اومد اون هوک در اسکریپت شما اجرا میشه و اینجوری دیگ خیلی خوش بحالتونه. چون درخواست ها همون لحظه به دستتون میرسن ولی یه خوبی که روش اول داره اینه که نیازی به داشتن ssl روی هاست نیست ولی روش دوم ssl میخواد.

درخواست getUpdates ربات تلگرام

در این روش شما offset و limit رو میدید و آپدیت های مورد نظر رو دریافت میکنید. توجه کنید که offset بر اساس آیدی پیام ارسال میشه نه چیز دیگری.

تنظیم setWebhook برای ربات تلگرام

برای این کار شما باید آدرسی که میخواید هوک روی اون fire بشه رو میفرستید و تلگرام به محض دریافت پیام جدید درخواست رو به این آدرس ارسال میکنه. برای ارسال درخواست هاتون میتونید از افزونه postman برای کروم استفاده کنید که کارتون رو راحتتر میکنه. توجه داشت باشید که برای این کار شما حتما باید گواهینامه ssl داشته باشید و آدرس بصورت https ارسال بشه.

استفاده از پکیج irazasyed/telegram-bot-sdk

اگه توی لاراول دارید کار میکنید میتونید از irazasyed/telegram-bot-sdk استفاده کنید. این پکیج کارتون رو خیلی راحتتر میکنه… بعد از نصب این پکیج میتونید برای تست اون از طریق زیر عمل کنید

ابتدا توی فایل .env  توکنی که برای ربات دریافت کردید رو بصورت زیر وارد کنید

TELEGRAM_BOT_TOKEN=<token>

و توی کدتون هم یچیزی مثل این رو بنویسید

$telegram = new \Telegram\Bot\Api();
$response = $telegram->getMe();
	
$botId = $response->getId();
$firstName = $response->getFirstName();
$username = $response->getUsername();
	
dd($botId, $firstName, $username);

در صورتی که اطلاعات ربات رو دریافت کردید ینی ربات شما درست ایجاد شده است. تنها کاری که الان باید بکنید اینه که یه route رو از csrf protection در بیارید و اون روت رو بعنوان url برای هوکتون در نظر بگیرید و درخواست ها رو هندل بکنید.

 

4 دیدگاه دربارهٔ «یک ربات ساده تلگرام با لاراول»

  1. و توی کدتون هم یچیزی مثل این رو بنویسید؟
    مرز های آموزش رو کیلومتر ها جا به جا کردی داداش😂😂😂

  2. زحمت کشیدید :))

    اینم شد آموزش؟ خب یوزرنیم رو گرفتیم بعدش چی. حداقل دوتا کامند زدن و جواب گرفتن رو یاد میدادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *