پرش به محتوا

چطور به برنامه نویس اعتماد کنم؟

این سوالیه که خیلی وقتا کارفرما ها از من حتی خیلی میپرسن. سوال منطقی ای هم هست. برنامه نویس هایی که بصورت فریلنس کار میکنن معمولا بعد از نهایی شدن صحبت هاتون از شما پیش پرداخت میخوان و باید بدون اینکه کدی تحویل بگیرید بهشون اعتماد کنید و درصدی از مبلغ کار رو بهشون همون اول بدید که این درصد ممکنه تا ۳۰ درصد از مبلغ توافق شده باشه.

از طرفی باید به برنامه نویس حق بدیم، اون نمیدونه که شما واقعا روی تصمیمتون روی پروژه جدی هستید یا نه و مثلا ممکنه شما بعد از اینکه بخشی از پروژه پیش رفت تصمیمتون عوض شه و مثلا بگید فلان کار بهتره و کلا دیگه این پروژه رو کنسل کنید و برنامه نویس میمونه و شما هم به راحتی میتونید بدون پرداخت هیچ مبلغی از توافق خارج بشید 🙂

یه راه برای حل این مشکل اینه که مثلا یه قرارداد حقوقی سفت و سخت ببندید. ولی از اونجا که پیگیری شکایت توی سیستم قضایی ما دنگ و فنگ زیادی داره و اصلا ما خیلی حقوق بلد نیستیم که قرارداد خوب بنویسیم که همه چیز رو شامل بشه به نظر میرسه اینم راه خوبی نباشه. البته کار از محکم کاری عیب نمیکنه ولی راههای راحتتری هست که میشه با استفاده از اونها خیالتون راحتتر میشه از برنامه نویس. یسری از اونها رو که یادم میاد رو در زیر میارم:

اصلا این برنامه نویس از پس کار بر میاد؟

اکثر بد قولی هایی که توی کارهای این مدلی پیش میاد بخاطر همین موضوعه… باید ببینید شخص مقابل چقد بلده؟ خیلی راه وجود داره که بدونید طرف چقد بلده که تا جایی که یادم بیاد رو اینجا میارم:

نمونه کار های برنامه نویس رو بررسی کنید.

اولین و ساده ترین کار اینه که از برنامه نویس بخواید نمونه کارهای نزدیک به کار شما رو که انجام داده رو براتون بفرسته، ازش سوال کنید که همه کار رو خودش انجام داده یا از پلاگین یا کد های آماده هم استفاده کرده؟ ببینید کارهایی که انجام داده چقد سنگین بوده و چقد نزدیک به کار شما بوده. خیلی توی زیبایی ظاهری سایت غرق نشید و یکم به پیچیدگی و ظرافت پشت کد هم نیگا کنید. مثلا لودهای ایجکس یا فیلتر هایی که توی بخش های مختلف اسکریپت استفاده کرده رو میشه ظریف کاری حساب کرد.

پروژه شما چقد بزرگه؟

چک کنید ببینید زمان و هزینه ای که داده طرف با حجم و سختی کار شما میخونه؟ اگه حس میکنید کاری که شما دارید به فریلنسر مسیپرید کاره یه ماه دو ماه نیست یا کاره یه برنامه نویس نیست خب معلومه که یجای کار میلنگه دیگه. سعی کنید توی همین موضوع هم ازش سوال کنید و جوابش رو بررسی کنید. ممکنه مثلا بخش هایی از کار رو برنامه نویس داشته باشه و لازم نباشه دوباره کد نویسی کنه واسه اونا از صفر.

در مورد بخش های مختلف کارتون سوال کنید.

بخش های مختلف کار رو که توضیح دادید از برنامه نویس سوال بپرسید ببینید که ایده ی جدیدی مثلا داره؟ میدونه اصلا قضیه چیه؟

هزینه اجرای پروژه خیلی مهمه

همونطور که مبلغ خیلی بالا رو دوست ندارید حواستون باشه که همیشه مبلغ پایین نمیتونه خوب باشه، احتمالا این یکی دو تومنی که میدید به برنامه نویس انقد کم باشه که برنامه نویس وسط کار حجم بالای کار رو بذاره کنار مبلغ پایین پروژه و دلسرد بشه و اون پیش پرداختی که دادید هم اون وسط خورده بشه 🙂 در واقع بجای اینکه ۱۰ بار هزینه کنید و کلی از تایمتون هم هدر بره یک بار خوب پول بدید و کار خوب تحویل بگیرید. این روزا اینترنت پره از کدها و کارفرماهایی که دارن میگردن دنبال برنامه نویس دوم که کدشون رو تکمیل کنه که هزینه تکمیل کد ناقص از هزینه اجرای از صفر اون کد میتونه بیشتر باشه خیلی موقه ها.

سایت های فریلنسری منصف!

میتونید پروژه رو توی سایت های فریلنسری ایجاد کنید که مبالغی که ایجاد میکنید اونجا دست سایت باشه که بعد از تحویل پروژه آزاد بشن. این وسط یه ۵ تا ۱۰ درصد هم کارمزد باید به سایت بدید که اینش یکم بده و مورد دوم اینه که در صورت بروز اختلاف خیلی منصفانه به قضیه نگاه نمیشه. مورد بعدی رو اگه حواستون باشه حتما اختلاف به نفع شما داوری خواهد شد.

توضیحات دقیق پروژه (خیلی مهم)

آقا دقیقا بنویسید چی میخواید. ممکنه یه ماه وقتتونو بگیره ولی روزی که پروژه رو تحویل میگیرید خیالتون راحته که چی میخواید و اگه مشکلی بود راحت میتونید ارجاع بدید به اون نوشته ها برنامه نویس رو. توی یه فایل ورد یا توی یه برد ترلو یا هر جای دیگه لیست کاملی از امکانات و جزییات هر صفحه رو بنویسید. هیچ موقع نگید مشابه سایته فلان. چون ممکنه اون سایت اصلا وقتی پروژه رو تحویل میگیرید داون شده باشه یا ورژن جدیدش اومده باشه. اگه هم اینکارو میکنید یه عکس از اون صفحه ی سایت بگیرید و به داکیومنت اتچ کنید که همه چی یجا باشه. یک بار برای همیشه توضیحات رو کامل بنویسید و حالا دیگه این توضیحات رو میتونید به ۱۰۰ تا برنامه نویس بدید و لازم نیس واسه هر کدوم یه ساعت توضیح بدید و آخرشم کلی چیز جا مونده باشه…

اگه چیز دیگه ای به ذهنم رسید آپدیت میکنم این پست رو. شما هم اگه موردی بود توی کامنت ها بگید… مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *