پرش به محتوا

دوره‌ی آموزش سریع لاراول

بعد از حدود ۱۰ سال کار با لاراول، الان حس میکنم زمان خوبیه که یکم در موردش حرف بزنم و اول آموزشش بدم و بعد اگه شد بیشتر در مورد نحوه‌ی استقرار پروژه و کلی چیزای دیگه حرف میزنم. ویدیو ها بصورت رایگان توی این کانال یوتوب منتشر میشه و کد پروژه ای که کار میکنیم هم توی این ریپازیتوری میتونید ببینید. این داکیومنت تا خیلی مدت دیگه بروز میشه و فعلا در حد یه پیش نویس هست که قسمت های مختلف آموزش رو روی این پست آپدیت میکنم.

نصب لاراول با داکر روی مک

توی ویدئوی اول در مورد نصب و شروع کار حرف زدم. تک تک سیستم عامل ها رو نمیتونستم برو و بگم ولی میتونید با داکر پروژه رو خیلی سریع بالا بیارید. هدف از این دوره اینه که خیلی سریع بدون اینکه ویدیو رو بزنید جلو کار رو یاد بگیرید. من برای نصب لاراول روی مک از این کامند استفاده کردم:

curl -s "https://laravel.build/laravel-mentor" | bash

ولی شما میتونید از ابزارهای دیگه ای که موجود هست مثل این ابزارها هم استفاده کنید. ابزارهای موجود روی ویندوز:

برای مک هم جدا از داکر میتونید از لاراول هرد استفاده کنید که توسط کامینیوتی خود لاراول توسعه داده میشه. کاربرهای لینوکس هم که خودشون بلدن چیکار کنن و معمولا همون داکر بهترین گزینه هست واسشون. اینجا میتونید بصورت ویدیویی توضیحاتم رو ببینید:

نصب لاراول روی مک و سایر سیستم عامل ها

تعریف مسیرها در لاراول

در بخش دوم در مورد مسیر ها حرف زدم و اینکه چطور میشه مسیرهای به سبک مدرن تعریف کرد. این روزا دیگه خبری از مسیرهای شلوغ و طولانی نیست و توسعه دهنده ها سعی میکنن مسیرها با معنی و تمیز باشن. حتی طراح های محصول روی هم روی این قضیه حساس تر شدن و واسشون مهمه که آدرسی که فردا برای مارکتینگ میخوان بفرستن تمیز و معرف محتوای صفحه باشه. مثلا ما وقتی این آدرس رو میبینیم به راحتی میتونیم حدس بزنیم اون تو چه خبر میتونه باشه.

https://github.com/pricing

توی ویدیو میتونید نحوه ی تعریف مسیرهای ساده در لاراول رو ببینید:

نحوه ی تعریف مسیر ها در لاراول

دستوران خط فرمان (CLI tools) در لاراول

توی لاراول یه فایل داریم به اسم artisan که باهاش میشه دستورات کامند لاینی اجرا کرد. در واقع یه ابزار خط فرمانی هست که میشه فیچر های مختلف لاراول رو باهاش تولید کرد یا یسری چیزها رو دید. مثلا دستور زیر به ما لیست مسیر های توی پروژمون رو میده:

sail artisan route:list

آرتیزان کلی بهتون امکانات میده که باهاشون میتونید کارای مختلف بکنید ولی بازم ممکنه یه کامندی نیاز داشته باشید که توی لاراول وجود نداره. اون موقع خودتون میتونید دست به کار بشید و کامند خودتون رو بسازید. توی این ویدیو این اینترفیس رو معرفی کردم و در موردش بیشتر توضیح دادم.

کار با دستور artisan در لاراول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *